PENGENALAN ILMU DHABTUL QURAN
Pengertian
:
Bahasa:Sampai
matlamat dalam memelihara sesuatu perkara
Istilah :Suatu ilmu yang memberi tanda kepada
huruf-huruf al-Qurandaari segi harakat(baris),sukun(tanda mati),syaddah,mad dan
lain-lain lagi.
PEMBAHAGIAN
TANDA
Tanda
terbahagi kepada dua iaitu Tanda I’rab dan Tanda I’jam
1. Tanda I’rab
Ø Dipelopori oleh Abu Aswad Ad Duali
Ø Tanda-tanda yang menunjukkan bukti sama ada
sesuatu huruf itu adalah berbaris atas ,bawah dan hadapan atau sukun atau
syiddah atau mad.
Ø Terdapat khilaf di kalangan para ulama dhabt mengenai
peletakan sesuatu tanda pada huruf tersebut
2. Tanda I’jam
Ø Dipelopori oleh Khalil bin Ahmad, Nasr bin
‘Asim, Yahya bin Yu’mar
Ø Tanda dalam bentuk titik
Ø Tanda yang membezakan huruf tersebut sama ada
bertitik atau tidak bertitik.
TANDA
I’RAB DARI SEGI ASAL USUL TITIK DAN BARIS DALAM AL-QURAN
- Abu Aswad Ad Duali merupakan ulama yang pertama mencipta
titik-titik (naqt al I’rab )
- Menurut cerita,Muawiyah bin Abu Sufiyan meminta Ziyad iaitu
gabenor Basrah pada ketika itu untuk memerintahkan anaknya Ubaidullah bin
Ziyad mengadapnya.Beliau mendapati dalam pertuturannya terdapat beberapa
kesalahan tatabahasa.Lalu,Muawiyah menyuruh ibnu Ziyad balik bertemu
bapanya.Muawiyah berasa risau dengan bangsa-bangsa ‘ajam yang telah
merosakkan Bahasa Arab.Ziyad meminta Abu Aswad untuk meletakkan tanda pada
ayat-ayat al-Quran bagi megelakkan kesalahan kepada pembaca apabila
membacanya.Abu Aswad pada mulanya enggan berbuat demikian kerana ianya
adalah sesuatu yang bi’ah (nabi Muhammad dan para sahabat tidak pernah
melakukannya).Kemudian,gabenor Basrah iaitu Ziyad menyuruh seorang lelaki
duduk di tepi jalan (tempat Abu Aswad biasa lalu lalang) .Apabila Abu
Aswad melintas di situ lantas lelaki tersebut membaca ayat daripada surah
at Taubah dengan “rasulih” padahal bacaan yang betul adalah
“rasuluh”.Taktala Abu Aswad mendengar bacaan itu lalu dia terperanjat dan
tergesa-gesa berjumpa semula dengan ziyad lalu menerima permintaan Ziyad
untuk meng’irabkan al-Quran agar tidak berlaku lahan pada pembacaan.
- Abu Aswad telah meminta seorang lelaki daripada qabilah Abdul
Qias seraya berkata “bawalah semua mushaf dan satu bekas berisi cat yang
berlainan warna dari warna mushaf tersebut. Bila aku buka kedua bibirku letakkan
titik sebelah di atas huruf itu dan bila aku himpunkan keduanya hendaklah
kamu letakkan titik sebelah depannya dan bila aku pecahkan dia letakkan
satu titik sebelah bawahnya. Bila aku turutkan "harakah" itu
dengan dengung , (tanwin), letakkan dua titik" . Beliau telah
memulakan usaha itu dari awal mushaf sehingga akhirnya.
TANDA AL I’JAM TERBAHAGI KEPADA DUA :
1. Huruf Mu’jamah
-Huruf
yang mengandungi titik antaranya ialah:
((ب، ت، ث، ج، خ، ذ، ز،
ش، ض، ظ، غ، ف، ق، ن، ي
-15
huruf kesemuanya
2.
Huruf Muhmalah
-Huruf yang tidak mengandungi titik (13 huruf
kesemuanya)
-Selain daripada huruf-huruf Mu’jamah
-(ا، ح، د، ر، س، ص، ط، ع،ك،ل،م، ه و)
LIMA KEADAAN HURUF YA
YANG TIDAK PERLU DILETAKKAN TITIK PADANYA
1.
Apabila huruf ya berada di hujung kalimah
contoh: (محياى)
2.
Apabila kedudukan huruf ya diganti dengan
huruf hamzah (لئلا)
3.
Apabila huruf ya diganti kedudukannya dengan
huruf lain sama ada di tengah (هدىهم) atau di hujung
kalimah (تهوى).
4.
Apabila huruf ya dihazafkan kerana terkumpul
dua ya sama ada di tengah (النبيىن) atau di hujung kalimah (يستحيى).
5.
Apabila huruf ya berfungsi sebagai silah
ataupon huruf ilhaq (فيه هدى).
FAEDAH PERLETAKAN TITIK PADA HURUF AL-QURAN
1.
Menghilangkan keraguan dan kesamaran pada
huruf-huruf al-Quran supaya tidak bertukar huruf yang bersabdu atau tidak, yang
mana mati dan berbaris.
2.
Alamat atau tanda-tanda yang terlibat dengan
dhabt pada huruf-huruf al-Quran dari segi bentuk, warna dan tempat
meletakkannya ialah harakah, sukun, syaddah, ,mad, hamzah.
Comments
Post a Comment